کانسلیم چیست؟!

کانسلیم چیست؟!

کانسلیم چیست؟!

کانسلیم چیست؟!

به زبان ساده کانسلیم (CANSLIM) یک روش فوق العاده برای فعالیت در بازار بورس است. به عبارت دیگر کانسلیم (CANSLIM) استراتژی معاملاتی است که از ترکیب تحلیل فاندامنتال ، تکنیکال و مباحث مالی رفتاری طراحی شده است و یک سیستم جامع و مناسب می باشد.

کانسلیم توسط ویلیام اونیل یکی از فعالان بازار سرمایه وال استریت طراحی شده است. ویلیام اونیل با مطالعه و پژوهش در مورد سهام هایی که رشد چشمگیری در سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ داشتند متوجه ویژگی های مشترکی بین این سهام ها شد ، سپس با جمع آوری و دسته بندی این ویژگی ها ، روش کانسلیم را در کتابی با همین عنوان به جهان معرفی کرد. با استفاده از این روش می توان سهام هایی که مستعد رشد زیادی هستند را شناسایی کرد

لغت کانسلیم (canslim) مخفف ۷ عبارت انگلیسی می باشد که از کنار هم قرار گرفتن حرف اول هر عبارت تشکیل شده است. این ۷ عبارت عناوین دسته بندی اونیل برای کانسلیم می باشد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

دسته بندی کانسلیم (CANSLIM)

گفتیم که CANSLIM مخفف ۷ عبارت است و هر حرف این کلمه به معنی یک عبارت می باشد که به شرح زیر است:

۱. درآمد های جاری ( C : current earnings )

اولین موردی که در روش کانسلیم به آن بها داده می شود درآمد های چند ماه و فصلی هر شرکت است. به اینصورت که درآمد ۳ ماه اخیر شرکت را با درآمد سال گذشته شرکت در همین بازه زمانی مقایسه می کنند و رشد و پیشرفت شرکت را اندازه گیری می کنند.

باید توجه داشت که درآمد ها را نمی توان با فصل قبلی مقایسه کرد زیرا شرایط فصلی و ماهانه بر فروش بسیاری از شرکت ها تاثیر می گذارد بلکه تنها باید زمان مشابه در سال گذشته بررسی کرد. برای مثال درآمد بهار امسال با بهار سال قبل یا شهریور و مهر امسال با شهریور و مهر سال گذشته مقایسه می شود.

در بررسی درآمد های جاری ، روند پیشرفت سود سازی و تداوم آن بسیار اهمیت دارد. برای مثال اگر شرکتی ۳ سال گذشته به ازای هر سهم ۱۰۰۰ تومان سود ساخته اما در سال های بعد نتوانسته سود خود را زیاد کند و یا حتی در همان حدود نگه دارد شرکت موفقی در این زمینه محسوب نمی شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.